Tijdelijke GKB

Tijdelijke Gerrit Krolbrug moet voor iedereen toegankelijk zijn: “Anders kunnen wij er niet mee instemmen”

Chris van Malkenhorst van het platform Gerrit Krolbrug.

Rond de Gerrit Krolbrug zijn de eerste tekenen zichtbaar dat er wat gaat gebeuren. Volgens het platform GKB en Bewonersorganisatie De Hunze/Van Starkenborgh waait er sinds een tijdje ook een andere wind. Dat wordt als prettig ervaren, hoewel het vertrouwen nog wel broos is.

“Liefde moet altijd van twee kanten komen”, vertelt Chris van Malkenhorst van het platform Gerrit Krolbrug. “In het begin werd er door de overheidspartijen heel gereserveerd gedaan. Is het wel zinvol om de bewoners actief te betrekken in het informatieproces? De deuren stonden op een heel klein kiertje. Maar sinds een tijdje is er vanuit Rijkswaterstaat, en vanuit de gemeente, gezegd dat het wel goed is om zaken met ons als bewoners te bespreken. Door ons mee te nemen, kunnen we feedback geven, waardoor je kunt voorsorteren op eventuele euvels. Wij vinden dit heel positief en prettig. Maar inderdaad, er moet nog heel wat gebeuren om het vertrouwen volledig terug te winnen.”

Gerrit Krolbrug
De Gerrit Krolbrug werd in mei 2021 aangevaren. De brug raakte hierbij zwaar beschadigd en is sindsdien onbruikbaar voor gemotoriseerd verkeer. Fietsers en voetgangers maken sindsdien gebruik van de twee aparte bruggen, aan weerzijden van de brug. Dit is geen ideale situatie, zeker niet voor mensen die minder mobiel zijn. De hellingbaan moet fietsers vanaf de wal naar de huidige fietsbrug brengen zodat er een betere toegankelijkheid ontstaat.

Chris van Malkenhorst: “Afsluitingsborden liggen al klaar”
Van Malkenhorst: “Die werkzaamheden gaan nu beginnen. Vandaag krijgen bewoners, en ondernemers, een brief met daarin informatie wat er allemaal besloten is. Ook zijn er de afgelopen dagen borden geplaatst dat er vanaf 2 november niet meer rond de brug geparkeerd mag worden. En ook de afsluitingsborden liggen klaar. De afspraak is dat de hellingbanen er voor het einde van het jaar liggen. Daar houden we de partijen aan. En ondertussen houden we het proces nauwlettend in de gaten.”

“We gaan de situatie heel goed monitoren”
De komende weken gaan fietsers en voetgangers, die van de bruggen gebruik maken, nog weinig merken van de werkzaamheden. “Op 20 november wordt echter de noordelijke fietsbrug gesloten. Alle fietsers en voetgangers moeten dan via de zuidelijke brug, gedurende een periode van vier tot vijf weken. Dit gaan we heel goed monitoren. Wordt dit goed begeleid? Hoe verloopt dit proces? Het is een hele nauwe brug, waarbij mensen elkaar moeten passeren.”

“Wordt de middengoot wel verwijderd?”
Dinsdagavond vond er een bewonersoverleg plaats, waarbij ook de Oosterparkwijk, Professorenbuurt en de Vereniging Bedrijven Noord Oost aanschoven. “In eerder overleg was afgesproken dat brommers en scooters deze periode niet van de brug gebruik kunnen maken, en omgeleid worden via de Oostersluis of Noordzeebrug. Daar hoorden we gisteravond niks over. Dus die vraag is gesteld. Wordt de middengoot verwijderd? Toen bleef het even stil. En vervolgens werd gezegd dat het heel goed is dat dit punt aangehaald werd, en dat men dat zou gaan controleren. Dit zijn van die punten die cruciaal zijn. Als je scooters via de middengoot toelaat, dan loopt het op de hele brug vast. We zullen hier echt bovenop zitten.”

“Brug moet voor iedereen toegankelijk zijn”
Ook werd er gesproken over de tijdelijke oeververbinding. “We werken toe naar een nieuwe Gerrit Krolbrug. Om die werkzaamheden uit te kunnen voeren, moeten op een gegeven moment de fiets- en voetgangersbruggen weggehaald worden. Daarvan hebben we gezegd: dat kan, maar dan moet er een volwaardig alternatief komen. Gisteravond hebben we gesproken over vijf scenario’s, waarbij we als bewoners een zesde hebben toegevoegd. De locatie is duidelijk. De verbinding zal komen bij de busbaanbrug. Kun je gebruik maken van deze brug, of komt er een aparte brug naast? Komen er trappen, of ga je werken met hellingbanen, die als paperclips neer worden gelegd? Wij hebben als bewoners gezegd: iedere optie die mindervaliden, of mensen die slecht ter been zijn, niet ondersteund, daar staan wij niet achter. Dus alle opties met alleen trappen, die vallen af. Dat kan gewoon niet.”

“Minister ziet de problemen”
Op deze woensdag komt demissionair minister Mark Harbers (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat ook met antwoorden op vragen van de VVD-fractie in de Tweede Kamer. Van Malkenhorst: “Wij zijn betrokken bij het opstellen van deze vragen. Raadslid Rik Heiner en Tweede Kamerlid Daniël Koerhuis hebben samen met ons de vragen opgesteld. De antwoorden van de minister zijn heel ambtelijk, maar het positieve is dat hij bekend is met de problematiek, en dat hij ook vindt dat er iets moet gebeuren. Gisteravond hebben we, zoals gezegd, bij elkaar gezeten, en gesproken over de tijdelijke oeververbinding. Wij zullen met aanvullingen komen, en die zullen we bij de minister neer gaan leggen.”

“Liefde moet van twee kanten komen”
En uiteindelijk moet er dan in 2029 een nieuwe Gerrit Krolbrug liggen. “Dat is het laatste onderdeel van het proces. En dat is qua hele verkeersafhandeling ook een uitdaging. Over drie weken vindt er een presentatie plaats naar aanleiding van verschillende onderzoeken die zijn gedaan op het gebied van nautische omstandigheden, wind en veiligheid. En wat fijn is dat wij ook dan een volwaardig gesprekspartner zijn. Daar ben ik heel blij mee. Er is de afgelopen jaren veel gebeurd, maar het punt blijft dat we hier samen, als bewoners, betrokkenen en overheid, wat moois van kunnen maken. De liefde moet van twee kanten komen.”


Bron: oogtv.nl