Veel mensen hebben juist in deze moeilijke tijd extra behoefte aan contact, zomaar een praatje, een luisterend oor of iemand die met hen meedenkt. Ze kunnen ook nu terecht bij Humanitas Groningen.
Het pand is gesloten, maar Humanitas blijft bereikbaar en blijft hulp bieden. En enthousiaste Belmaatjes willen graag in gesprek met iedereen die daar behoefte aan heeft.
Belmaatjes houden contact
Contact is juist nu zo belangrijk. Denk maar aan mensen die het huis niet uit kunnen of alleen zijn. Normaal krijgen ze bijvoorbeeld bezoek van een vrijwilliger of een maatje van Humanitas. Nu ‘live’ contact niet mogelijk is, is er een andere oplossing. Vrijwillige ‘Belmaatjes’ onderhouden contact, met mensen van jong tot oud.
Een telefoontje doet zo veel
Mensen die al hulp ontvingen van Humanitas, kunnen op die hulp blijven rekenen.
Het contact loopt nu via de telefoon of de mail. Dat er ook nu veel behoefte is aan ondersteuning merken de projectcoördinatoren van Humanitas goed. “Mensen zijn heel blij dat ze wekelijks even contact hebben en een praatje kunnen maken, het wordt echt enorm op prijs gesteld”, vertelt Liesbeth Wachtmeester van het project Vriendschappelijk Huisbezoek. “Ik had zelf niet verwacht dat zoiets kleins als een telefoontje zoveel impact kan hebben. Het helpt mensen om de tijd door te komen en ook de vrijwilligers die bellen ervaren het als zinvol en zijn blij wat te kunnen betekenen.”
Mantelzorgers kunnen terecht bij Steunpunt
Ook voor mantelzorgers is telefonisch contact heel belangrijk, weet Maaike Louwsma van het Steunpunt Mantelzorg van Humanitas. “Mantelzorgers ondervinden aan den lijve hoe intens de gevolgen van de coronacrisis zijn. Voor mantelzorgers betekent het dat de zorg nog meer op hun schouders terecht komt. Dagbestedingen zijn gesloten, vrijwilligers komen niet meer langs, familie en bekenden kunnen niet op bezoek komen. Wij bellen zo veel mogelijk mantelzorgers die bij ons bekend zijn. En al hebben we niet altijd een oplossing, we merken dat mensen het erg waarderen dat ze even hun verhaal kwijt kunnen. Mantelzorgers die nog niet bekend zijn bij het Steunpunt kunnen zich bij ons aanmelden.”
Hulp bij boodschappen en vervoer
De Hulpdienst van Humanitas biedt ook nu gewoon hulp bij praktische zaken. Wie zelf op dit moment beter niet naar de supermarkt kan gaan, kan rekenen op de vrijwilligers voor boodschappen. Ook helpen de vrijwilligers bij vervoer van en naar noodzakelijke afspraken.
Bereikbaarheid
Humanitas is volop actief en goed bereikbaar voor iedereen die hulp kan gebruiken of hulp wil aanbieden. Dat kan via het Meld- en Informatiepunt (MIP), tijdens kantoortijden op 050-312 60 00 of mip.groningen@humanitas.nl. Ook zijn de medewerkers bereikbaar via e-mail en mobiele telefoon.
Meer informatie op website: www.humanitas.nl/groningen